Tuesday, April 10, 2007

Piece of Cake...?


دة ايميل بعتتهولي المجاهدة حبيبتي امبارح
عشان كنت مكتئبة شويتين تلاتة أربعة
فحبيت أنزله بس أنا هغير الصور وشوية حاجات
هو كان فايل باور بوينت
بس انا هنزله عادي كبوست مش فايل داونلود
.
.
.
.

Sometimes we ask ourselves: What did I do to deserve this?

Why does God let these things happen to me?

Here is the explanation...


A daughter tells her mother how everything is going wrong for her;
She probably failed her Math exam,


In times so sad, a good mother knows just the thing to cheer up her daughter... “I make a delicious cake.” In that moment themother hugged her daughter and walked her to the kitchen, while her daughter attempted to smile.


While the mother prepared the utencils and ingredients, her daughter sat across from her at the counter. Her mother asks,
“Sweetheart, would you like a piece of cake?”
Her daughter replies, “Sure,mom, you know how I love cake.”


“Alright...” the mother
said, “Drink some of this cooking oil.” Shocked, the daughter responded,
“What?!? No way!!!

“How about a couple of raw eggs?”

To this the daughter responded, “Are you kidding?”


“How about a little flour?” “No, mom, I’ll be sick!”

The mother responded,
“All of these things are uncooked and taste bad, but if you put them together...

...They make a delicious cake!”
God works the same way. When we ask ourselves why does he make us go through these difficult times, we don’t realize the what/where these events may bring us. Only He knows and he will not let us fall. We don’t need to settle for the raw ingredients, trust in Him... And see something fantastic come about!
God loves us so much...

He send us flowers every spring...

...He makes the sun rise every morning...

He can live anywhere in the universe...
But He choses to live in your heart!

Have a Great Cake!
Oops!
I mean a Great DAY!



15 comments:

FloNa said...

:)

اثر المجاهدة فيه


والله كنت محتاجاه فعلا

الواحد اليومين دول بقى يعيش جو الكآبة مع نفسه ومش عارف يكلم حد او بمعنى اصح مش عاوز يكلم حد


يلا خير
:)

Unknown said...

ماشاء الله
حلوة الفكرة دي

أنا كنت زعلان عشان النضارة إتكسرت تاني
للمرة الدشيليون

بس الحمد لله :D

WhiSpeR said...

أنا فعلا امبارح كنت مكتئبة جدا إلى أقصى الحدود
لدرجة ان الناس كلها كانت بتتصل بيا النهاردة تطمن اني ما عملتش في نفسي حاجة
بس النهاردة لما رحت شفت صحابي بقيت أحسن شوية
أنا واحدة ما تنفعهاش الاجازات
قعدتي في البيت بتجيبني ورا والله
بكتئب أوي من القعدة لوحدي
:)

Rehab Saber said...

بعتتهولى برده

ربنا يفرج كربكم

محمد said...

السلام عليكم

أثناء تصفحي لبعض المدونات .. شاهدت إسم الكريمتين فلونا وويسبر

فدخلت (بعد إذنكم) .. ووجدت مدونة رائعة(يغلب عليها جو معين ...) و هذا الموضوع الرائع .. فعلا معانيه جميلة جدا .. وطريقة عرضه وتسلسله أكثر من رائعة .. أثر في بطريقة كبيرة

ربنا يكرمكم

يبدو إن بركات المجاهدة لا تسيطر على المنتدى فقط

أرجو إني لا أكون ضيف ثقيل عليكم
:)

FloNa said...

ضحكتني اوي يا اخ عمرو على حكاية النضارة المكسورة :)

اهلا بحضرتك اخ وضاح والله انا فرحت جدا لما لقيت اسم حضرتك عندنا :)

بس ايه حكاية الجو اللي يسود المدونة احنا بنحاول ننوع اهو :)

WhiSpeR said...

جو يسود المدونة ؟؟؟
أنا مش فاهم :(
أهلا وسهلا بيك يا اخ وضاح
بجد انبسطنا جدا بمشاركتك معانا
دكتور عمرو : هو حضرتك بتكسر كام نضارة في الشهر ؟؟
أرابيان جيرل : جزاكي الله خيرا يا بنيتي :)

farah elkolob said...

ماشاء الله

جميله اوى اوى معانيها

ربنا يكرم المجاهده

ويفك كربك يا ويسبره

WhiSpeR said...

أخيرا يا فرح عرفتي تردي
خوتيني يا شيخة وانتي عمالة تقولي مش عايز يرد
ألف مبروك إنه رضي عنك وسابك تردي
:D

Anonymous said...

:d

على فكرة... هيا ضحكت عليكم

سرقت شوية من الصور و من الكلام كمان
:):)

بس لو ماكنتش شالتهم الحقيقة كنت هدور على زرار التقرير حد يخبطها انذار :p


ربنا يكرمك يا ويسبر و يفك كربك
:)
ربنا يسعدك يا فلونا:)... ربنا يفك كربك انتي كمان:)
جزاك الله خيرأً اخي وضاح:)

ربنا يكرمك يا كات:) ربنا يسعدك انتي كمان و يفك كربك

ربنا يكرمك يا فرح :)



و كنت هعلق نفس التعليق على اخونا عمرو...
حضرتك بتكسر كام نضارة في الشهر؟ :d

Unknown said...

ياجماعة أنا توقفت عن العد
طب والله أقولكم حاجة أنا زبووووون عند الراجل بتاع النضارات
بيعملي العدسات بسعر مبيطلعش لأي حد :D

والله يجي نص السعررر
بحجة إن أنا من ممولين هذا المحل :D

ضحكتوني والله

WhiSpeR said...

والله ؟
أنا الحقيقة لما بعمل النضارة بتفضل طول السنة زي ما هي
ولو حصل لا قدر الله وجرالها حاجة
بلبس اللينسز وأنا ساكتة
بس يعني هو حضرتك بتعمل إيه عشان النضارةتتكسر ؟
إيه ال mechanism ??
عشان نجرب
:D

The Manager said...

الظاهر انها حاجة حلوة :D
بس مفيش ترجمة ؟

Unknown said...

ميكانزم إيه بس
ولا حاجة هي كلها حوادث ناتجة عن إهمال بشري ليس إلا

عشان كده مش بفكر أعمل لينسز بتاتاً
عاوزة إهتمام بقى وأنا مينفعش معايا كده
أنا بمرمي النضارة في أي حتة
فوق اللاب
فوق علبة السمنة
على السرير

Anonymous said...

Good post.