Sunday, April 8, 2007

ضحيت ... ومش هضحي تاني




ضحيت ولقيت أسى
واللي اديته اتنسى
خلاص يا دموع عينيا
هعيش لو حتى هخسر
عمري ما هخسر أكتر
من اللي مكتوب عليا

هعيش لنفسي مرة
هخاف على نفسي مرة
ياما عشت لغيري وكنت
بتندم كل مرة
هعيش وأحلم عشاني
ما أجيش على نفسي تاني
داويت جراح كتيرة
مين حس بجرحي مرة

عمري ما فكرت فيا
ولا عشت حياتي ليا
حتى اللي بيظلموني
لو حبوا يخيروني
بين نفسهم ونفسي
هختار أظلمها هيا

طبعا البتاعة اللي فوق دي مش أنا اللي كاتباها
بس هي بصراحة من غير ما أتكلم ... الكلمتين دول قالوا كل حاجة ... هو صحيح الواحد المفروض ما يقابلش الاساءة بالاساءة
بس في الزمن دة ... في ناس كتييييير ما تستاهلش
الواحد المفروض يحب الناس حتى لو كرهوه... ؟؟؟ طيب ماشي
لو افترضنا كدة ... طب الناس دول بيتعمدوا يجرحوه .. بيتعمدوا يجيبولوا الأذية ووجع القلب
المفروض إني عندي 19 سنة بس ... بس الناس دي شيبتني ... خلوني أحس إني عندي 40 سنة مثلا
المفروض إنهم يساعدوني ويقفوا جمبي وخاصة في ظروف بعدي عن أهلي ... بس اللي بيحصل غير كدة خالص
اللي بيحصل هو إنهم بيضعطوا عليا ... وبيستخدموا بعدي عن أهلي ضدي ... عارفين هما إن دي نقطة ضعف عندي
وبيستغلوها ... ويرجعوا يقولوا إني قوية ومفترية واللي في دماغي بمشيه
هو حياتي المفروض تمشي بدماغ مين بالظبط؟ ... ما هي لازم تمشي بدماغي أنا ... ومع ذلك عشانهم فضلت راكنة دماغي على جمب
وبعملهم اللي هما عايزينه .. رغم إن دة مش واجب عليا ... والمقابل ... أنا اللي بتضر .. أنا اللي بتجرح
وفي الآخر محدش بيقدر ... عشان كدة بقى أنا هغير أسلوبي
هما أخدوا إني ضعيفة وبسمع الكلام .. وبعمل اللي هما عايزينه ... واللي هما مش عايزينه ما بعملوش حتى لو كان أهلي سامحين بيه
وفي أول موقف وقفته وقررت أقف قدامهم وأنفذ اللي أنا عايزاه ... الدنيا اتقلبت عليا ... وبقيت البنت اللي ماشية بدماغها
بقيت البنت اللي ما بيهمهاش حد وبتعمل اللي هي عايزاه ... وبتدوس على الناس عشان توصل للي هي عايزاه
عشان كدة قررت ... أوريهم أنا ببقى عاملة ازاي لما ببقى قوية ... أنا بابا علمني أبقى قوية
وعلمني الصح والغلط ... يبقى هعمل الصح حتى لو الدنيا كلها قالت لأ
واللي عايز يزعل يزعل بقى ... أنا مش هقدم حد على نفسي ... مش هدوس على نفسي و على جراحي وعلى رغباتي عشانهم
عشان مفيش حد يستاهل ... لأن مفيش حد بيقدر ... قررت أبقى قوية ... قررت أرضي نفسي شوية بدل ما أنا مغلباها معايا
ومش هسمح لحد يتعدى على حقوقي ولو بخطوة
وخطوطي الحمرا اللي كنت مسحتها ... هرجع أرسمها تاني وقدامهم ... واللي يعدي خط من الخطوط دي ... انا هعرفهم كلهم يعني إيه تعدي على حقوقي ... دة حقي ومش هسيبه ... هعيش حياتي زي ما أنا وأهلي عايزينها ... هعيشها زي ما كنت عايشاها وأنا عند أهلي
ومحدش هيهمني .. طالما ما بعملش حاجة غلط .. وكل واحد يقول اللي هو عايزه
هسيبهم يقولوا ويعملوا اللي هما عايزينه وهعمل إنا اللي أنا عايزاه
ولما ييجي أهلي هما اللي هيعرفوا ازاي ياخدولي حق
بس تنازل من هنا ورايح مفيش
خلاص أنا طلعت اللي جوايا ... أصل الكلام دة خانقني وواقف في زوري
وطالما مش عارفة أقوله لحد ... يبقى أكتبه .. عشان أبقى قلته وارتحت
My life ... My rules

1 comment:

Anonymous said...

سلام عليكم

انا بصراحة بعد ما قرأت البوست ده لقيتني بفتح صفحة التعليق بطريقة تلقائية وعايزة ارفع القبعة احتراما لقوتك فى الكلام
بجد حسيت ان فى قوة تحترم اوى فى كلامك
ربنا يكرمك يارب ويقويكي

بالمناسبة بلوجتكم جميلة جدا
ودى اول مرة اعلق فيها ...بس متابعاها بقالى مدة ليست بالقصيرة

Momo