Thursday, March 8, 2007

أنا ... والجد .. بائع المناديل


كنت أمر من هذا المكان كل يوم صباحا ... نفس الطريق ... نفس الباعة الجائلين
والذين اعتاد كا منهم مكانه ... واعتدت أنا أن أراهم في أمكانهم كل يوم
حتى إن غاب أحدهم شعرت بشئ غريب ... ,احسست بفراغ في مكانه
لكن أحدهم لطالما لفت نظري ... ذلك الجد العجوز ... ابتسامته الطيبة كانت تجذب نظري دائما
كنت أراه دائما يتكلم مع كل زبون ... ويدعو له كثيرا
الغريب أنني لم أفكر يوما أن أشتري منه وأكسب دعوة من هذه الدعوات الجميلة
لكن ذاك اليوم ... قررت أن أتوقف وقفت أمامه ... رحب بي كأني ابنته الغائبة عنه منذ زمن
اشتريت المناديل وهممت بالذهاب ... إلا أنه ناداني(استني يا بنتي... تعالي بس)
وفعلا التفت إليه عائدة
فأصر أن يعطيني (اللبانة)وعندما رفضت ... أخرج من جيبه (ملبسة ) وقال لي ..
(يبقى أكيد انتي عايزة دي) وفي النهاية أصر على أن آخذ الاثنين
وودعني بدعواته كالمعتاد و قال
(بسرعة يا بنتي عشان ما تتأخريش) وتحركت مسرعة
عندما وصلت إلى صديقاتي
كنت في منتهى السعادة ... وأنا أقفز قائلة
(جدو بتاع المناديل اداني لبانة ودعالي كتييييير) وأصدقائي ينظرون إلى معتقدين أنني فقدت عقلي تماما... أو أن شيئا ما صدمني في رأسي
لكني كنت حقا سعيدة ... ولا أعرف السر
بالأمس ... مررت كالعادة بالجد العجوز وكنت في عجلة من أمري إلا أنه لم يتركني وأوقفني
وقال
(إيه يا بنتي ؟؟ انتي مش هتسلمي على جدو ولا إيه؟)فوقفت وتكلمت معه قليلا
لفت نظره أن (البالطو ) الأبيض معلق على كتفي
فسألني على الفور
(انتي في كلية إيه يا بنتي؟) فرددت أني في كلية الصيدلة
فشكا لي أنه مصاب بسعال شديد يتعبه ليلا
وطلب مني أن اٍال له عن دواء جيد
(عاوز حاجة تخففني خالص يا بنتي) وأصر أنه سيعطيني النقود لأشتريه له
طبعا وافقت وأكدت له أنني سأسأل فقال
(اوعي تنسيني يا بنتي .. دة أنا زي جدو ) فابتسمت وأكدت له أنني لا يمكن أن أنسى
سألني عن نتيجتي وإن كانت قد ظهرت أم لا ... فأخبرته أنها لم تظهر بعد وأني حقا قلقة وخائفة
فقال
(تخافي ليه يا بنتي؟ .. دة ربنا كبير أوي ... وأكيد مش هيسيبك ... يا رب يا رب تنجحي وتجيبي أحلى درجة وتنبسطي وتفرحي أهلك بيكي ... وتبقي داكتورة أد الدنيا كلها) طبعا هذه الكلمات الجميلة والدعوات التي صدرت من قلب هذا العجوز الطيب
جعلتني أنسى خوفي وقلقي إلى حد كبير
وكلما قابلت أحدا قلت له
(أنا لو نجحت في الأورجانيك .. هنجح عشان جدو بتاع المناديل دعالي)شعرت أن طيبة هذا الرجل تتخلل إلى قلبي
كنت أظن أن هذه الطيبة انقرضت من كوكبنا منذ زمن
وأن الحقد قد غلب على قلوب البشر
لكن هذا الرجل الطيب أثبت لي
إن الدنيا لسة بخير
ربنا يخليك يا جدو
ملاحظة : الصورة اللي فوق دي مش جدو بتاع المنديل ... بس أصل جدو بتاع المناديل شبه الصورة دي اوي
هبقى أصوره وأجيب الصورة بقى



5 comments:

Unknown said...

آمين يارب العالمين :)
ربنا يسمع من جدو ، وينجحنا كلنا

WhiSpeR said...

ربنا سمع من عمو بتاع المناديل الحمد لله
صحيح الأورجانيك رأفة ولسة ما اترفعتش
بس الحمد لله
أهو بدل ما أشيلها
عقبال كل الغلابى المطحونين
:)

Unknown said...

الف مبروووووووووووووك
عقبالي يارب :)

WhiSpeR said...

إن شاء الله هتعدي ةتجيب تقدري يا دوك
هبقى أخلي جدو بتاع المناديل يدعيلك شوية
:)

FloNa said...

الف مبروووووووك يا ويسبر انتي تستاهلي


دعوة جدو بتاع المناديل وصتني انا كمان ونجحت الحمد لله


عقبال الجميع يارب :)